Ashtanga Yoga

Ashtanga vinyasa yoga - vedená lekce

Učíme první sérii Ashtanga vinyasa yogy. Lekce je vedená lektorem. Je typická dynamickým propojením dechu a plynulých přechodů mezi pozicemi. Výdrže v ásanách jsou obvykle pět dechů a poté se plynule přechází do další ásany.

Ashtanga Vinyasa yoga je systém plynulých pozic (ásan), které cvičíme v určitém pořadí. To nás může dovést k našemu naplnění, plnému potenciálu na všech úrovních vědomí. Důležitou součástí je správné dýchání (hluboké dýchání Ujjayi), pozice (ásany), energetické zámky (bandhy) a směr našeho pohledu (dristi).

Ashtanga jóga má svůj původ ve starověkém textu, který Krishnamacharya získal od svého guru Sri Ramamohana Brahmachariho. Toto dílo je považováno za původní text o ásanách (fyzických pozicích) – hatha jóga. Krishnamacharya později tento druh jógy předal svému studentovi Sri K. Pattabhi Joisovi. Učil několik hlavních učitelů jako například svého syna T. K. V. Desikacharu, B. K. S. Iyengara a S. K. P. Joise. Právě od nich se vyvinuly dnes nejpopulárnější druhy jógy, přičemž pouze Pattabhi Jois prý učí přesně to, co se naučil od svého guru – jógu ashtanga (jógu raja).

Systém ashtangy se skládá ze tří sérií. První série (jóga chikitsa) detoxikuje a vyrovnává tělo. Druhá série (Nadi Shodana) čistí nervový systém prostřednictvím otevření a uvolnění energetických drah. Třetí série A, B, C, a D (Shtira Baga) vyžaduje sílu i půvab v praxi, představuje vyšší úroveň fyzické pružnosti a pevnosti. Patthabi Jois vždy říkával: „Ashtanga je o dýchání, zbytek už je jen ohýbání.“ Dýchejte a užívejte si jógu. Během cvičení se uvolněte a budete odcházet s lehkostí, opojeni dobrou náladou a vybaveni energií. Dech je klíčem do říše klidu a energie, s nímž můžeme regulovat a řídit svůj nervový systém. Představuje spojení mezi naším tělem a myslí, mezi meditací a cvičením.

 

Ashtanga Mysore

Ashtanga vinyasa yoga ve stylu Mysore nabízí lekci, kde si svou praxi vedete samy za pomocí svého vlastního dechu a za přítomnosti učitele. Předávání zkušeností, dopomoc při pozicích a doporučení variant pro každého osobně, je práce učitele, který Vám s lekcí pomůže. Pro začátečníky máme připravený „tahák“ první série, který může mít před svou podložkou než se sérií procvičí k jejímu zapamatování. Tradičně je to nejstarší způsob, jak předat učení Ashtanga Vinyasa yogy. Z učitele na žáka.

Několik pravidel Mysore lekcí:

Nemějte obavy, ani strach, že sérií neznáte dokonale

že neznáte přechody a neumíte tu a tu pozici. Vždy je tu pro Vás učitel, která Vám ochotně poradí a pomůže. První lekci můžete víceméně pozorovat okolí, dívat se na ostatní studenty a pozorovat práci učitele. Pak se můžete začít učit dech Ujjayi, Bandhy (energické zámky) a Drishty (směry pohledu). Je to samostatné studium, které je svou samostatností nejkrásnější. Naučíte se naslouchat samy sobě.

Následujte svoje pocity, nepřeceňujte se, nezávoďte a nepřepínejte své tělo

Zbytečně rychlá cesta může být pak bolestivá. Raději pomaleji, s respektem ke svému tělu a výsledek se dostaví v mnohem větší kvalitě. Hlavním cílem lekce je soustředění na dech, bandhy a pohledy.

Vyčkejte si na dopomoc učitele

Pokud chcete v některé asaně dopomoct, posaďte se nebo klidně stůjte v nedokončené pozici a vyčkejte na příchod učitele. Vůbec není na škodu udělat pár dechů navíc, učí nás to respektu k výuce, k učiteli i k ostatním studentům. Mezi pozicemi, kde se střídá pravá a levá noha neděláme Vinyasu.

Plně se soustřeďte na SVOU vlastní praxi

na dech, bandhy, dristhy a nemluvte s ostatními studenty o tom co právě děláte, nebo co následuje za ásanu. Vyčkejte příchodu učitele. Nemluvte ani s učitelem, když Vám pomáhá, ani děkuji není potřeba. Je samozřejmé a učitel to velmi rád pro Vás udělá. Pokud dojde na mluvení, většinou je to vysvětlení týkající se praxe novým studentům.

Po dokončení své lekce, odcházejte potichu

Jakmile dokončíte svou praxi, po Shavasaně, odcházejte ze sálu ohleduplně v tichosti.

Pokud potřebujete odejít z lekce Mysore dřív

řekněte to svému učiteli před lekcí.

Vytvořilo FEO