"Vše, co potřebuješ vědět, je uvnitř Tebe"

Pot není jen voda

Některé potem vylučované látky jsou cenné, proto se jejich ztráty musí doplňovat. Největší položkou jsou minerální látky, následují aminokyseliny, hormony, mastné kyseliny, antibakteriálně působící složky, kyselina mléčná a močovina. Pot je tím pádem nejen chladicím médiem, ale také regulátorem vnitřního prostředí. Pot významně ovlivňuje hospodaření s minerálními látkami a jejich hladinu v plazmě i v buňkách a celkovou pohotovostní zásobu minerálních látek v organismu. Pot také obsahuje značná množství chloridu sodného. O tom svědčí solné „mapy“ na oblečení nebo dokonce vykrystalizovaná sůl na pokožce. Ztrátě sodíku je dávána vina za vznik svalových křečí. Složení potu je však individuálně velmi variabilní a kromě toho se mění i v závislosti na řadě vnitřních i vnějších okolností. Jistě vás zaujme zjištění odborníků, že složení potu je specifické pro každého z nás, a to nejenom co do obsahu pachových látek, ale také minerálů. To vysvětluje, proč je někdo po ukončení výkonu „odsolený“ a někdo nikoliv.

1 litr potu obsahuje průměrně:
1,5–3,5 g chloridu sodného (kuchyňská sůl)
0,5–2,5 g hořčíku
0,1–0,3 g draslíku
relativně malé množství vápníku a stopových prvků

Ztráty hořčíku jsou velmi významné. Nezapomeňte tedy doplnit hořčík nejen v průběhu výkonu ale i v období regenerace.

Hořčík Hořčík plní mnoho funkcí v organismus a člověk bez hořčíku nemůže být zdravý. Hořčík funguje především jako regulátor srdečního rytmu a svalové kontrakce. Chrání nervy a pomáhá tělu k využití vitaminu C, E a přeměňovat glukózu na energii. Hořčík je navíc antistresový činitel, který působí protialergicky, protizánětlivě a antitoxicky. Hořčík je v těle nepostradatelný i pro metabolismus bílkovin, tuků a cukrů. Hraje významnou roli i v mnoha jiných oblastech, jako například při vzniku estrogenů, v procesu srážení krve, v činnosti střev, žaludku a močového měchýře. V jakých potravinách najít hořčík? Mezi rostlinné zdroje patří zelená zelenina (listová), luštěniny, různá semínka, ořechy, celozrnné obiloviny a výrobky z nich, pšeničné klíčky, některé minerálky, jablka, ostružiny, maliny, jahody, klíčky. Živočišné zdroje jsou ryby, sýry, žloutek, drůbež.