"Vše, co potřebuješ vědět, je uvnitř Tebe"

Ashtanga vinyasa yoga

Učíme první sérii Ashtanga vinyasa yogy. Lekce je vedená lektorem. Je typická dynamickým propojením dechu a plynulých přechodů mezi pozicemi. Výdrže v ásanách jsou obvykle pět dechů a poté se plynule přechází do další ásany.

Ashtanga Vinyasa yoga je systém plynulých pozic (ásan), které cvičíme v určitém pořadí. To nás může dovést k našemu naplnění, plnému potenciálu na všech úrovních vědomí. Důležitou součástí je správné dýchání (hluboké dýchání Ujjayi), pozice (ásany), energetické zámky (bandhy) a směr našeho pohledu (dristi).

Ashtanga jóga má svůj původ ve starověkém textu, který Krishnamacharya získal od svého guru Sri Ramamohana Brahmachariho. Toto dílo je považováno za původní text o ásanách (fyzických pozicích) – hatha jóga. Krishnamacharya později tento druh jógy předal svému studentovi Sri K. Pattabhi Joisovi. Učil několik hlavních učitelů jako například svého syna T. K. V. Desikacharu, B. K. S. Iyengara a S. K. P. Joise. Právě od nich se vyvinuly dnes nejpopulárnější druhy jógy, přičemž pouze Pattabhi Jois prý učí přesně to, co se naučil od svého guru – jógu ashtanga (jógu raja).

Systém ashtangy se skládá ze tří sérií. První série (jóga chikitsa) detoxikuje a vyrovnává tělo. Druhá série (Nadi Shodana) čistí nervový systém prostřednictvím otevření a uvolnění energetických drah. Třetí série A, B, C, a D (Shtira Baga) vyžaduje sílu i půvab v praxi, představuje vyšší úroveň fyzické pružnosti a pevnosti. Patthabi Jois vždy říkával: „Ashtanga je o dýchání, zbytek už je jen ohýbání.“ Dýchejte a užívejte si jógu. Během cvičení se uvolněte a budete odcházet s lehkostí, opojeni dobrou náladou a vybaveni energií. Dech je klíčem do říše klidu a energie, s nímž můžeme regulovat a řídit svůj nervový systém. Představuje spojení mezi naším tělem a myslí, mezi meditací a cvičením.